Frizbie - en Rottistjejs vardag

Direktlänk till inlägg 10 april 2012

Nina Svartberg

Av Annette - 10 april 2012 18:58

Oj vad vi ser fram emot det man lyckas boka för Nina Svartberg, ja naturligtvis även om man lyckas få med Kent hennes man på samma gång. Det första året jag åkte så var Frissan knappt ett år och jag halkade med på grund av en avbokning, då hade vi Nina första dagen och Kent andra och det var toppen. Förra året så var det träningsgruppen som åkte (samma som Boxholmslägret) o vi hade dem i tvådagar och sov på urmysigt vandrarhem som var en herrgård ssååå fint.

Denna gång så var de så fullbokade men vi fick till en dag med Nina i deras helt nya jättefina egna hall. Som ligger där de bor lite utanför Uppsala ca 20 m från sitt hus där de bor. Snacka om lyxigt!

Denna gång var det SusaKaizer och SusaElton o jag och Frissan. Tre st så det blev lyxigt med tid till oss var.

Nina är otroligt varm men så noga och strukturerad med tiden av träningen hon vet att hon kostar och att tiden ska utnyttjas STOR RESPEKT!! Det är äggklocka som gäller o tiden utnyttjas till 100%.


Jag tog upp inkallande med ställade:

Hon tyckte att externbelöningen (boll bakom) var perfekt, men bort med den som vaktar bollen (var inte hela världen om hon snodde den, belöningen blev ju inget från mig i alla fall) ska säga att hon tjyvade den inte. Jag skulle tänka på att belöna olika och gärna sek då hon stannar så belöningen inte landar på att hon står stilla en stund, utan direkt varsegod och ta bollen. Sen även varva med att kalla in efter ställandet o belöna på olika sträckor, ibland när hon kommer för fartens skull i andra inkallandet, ibland när hon nästan är framme osv... belöningen fort borta i andra änden,,, GICK TOPPEN


Sättande under gång

Skulle forts som jag tränade med att först gå sakta och säga sitt, undan för undan öka på tempot på min fart på fotgåendet. Men hon tycket det var bra.


Fjärr:

Berättade att jag främst kört 2ans och inte lagt in ståendet förutom i backande övningar då jag går bakom och tränar ordförståelse. Men inte visste hur jag skulle börja för att inte få så mkt rörelse mellan ligg till stå och stå till ligg.

Här menade hon att jag skulle träna på att göra samma rörelse många gånger så det blev ett flyt i ligg stå stå ligg osv. Jag varvar med att hålla fram godishand för ett lugnt stående utan steg. till ett då jag använder tecken o ord o står nära framför. Går ok men ojj.. vad det känns långt till att backa till 3ans avstånd huuuuaaaaaaaaa...


Kryp:

Här kändes tipsen mer passande för oss som vi fick med: belöningen i det stilla och övergå till sakta gå baklänges under krypet innan man kommer så långt som till sidan:


Apporteringen:

Visade hopp apport och gick jätte bra o hon fick massa beröm. Det jag ville slipa på var att vid själva ingången

så gör hon ett omtag på apporten när hon precis går runt och sätter sig. Här fick jag övningen att sätta henne med apporten i munnen och stå framför och försöka gå runt själv till utgångsposs belöna när hon är helt stilla och tokigt om hon rör den i munnen. Vidare så gör man tvärt om provar att stå framför och få henne att gå in utan omtag. Känns possitivt hon svarade direkt.


Vittring:

BREAKTHRUUU!! Jippiii.

Förklarade status och Nina sa att nu backar vi helt.

Ut en massa pinnar (inte bara 6 utan många) massa godis i mellan, viktigt att en godis är i början så näsan kopplas på.

HOn får nosa runt och ta godisarna och sen några gånger till. Gick super, Nina kommenterade att det var jätte bra för hon gick inget på syn bara näsa.

Sen fick jag ta på en, ut med godisar igen och den med vittring på bland alla.. hon tog godisarna och plockade min pinne direkt. BRAAA!

Så gjorde vi det lite till och även utan godis. Gick toppen. Detta ska jag utvekla med att hon plockar pinnen och jag inte säger bra innan hon tar ett steg mot mig.. sen utöka det tills att hon griper och vänder braa sen utöka till griper vänder o kommer osv....

Kommentaren efter detta sista moment från Nina var - NÄÄÄ ska jag behöva köpa en Rottis nu??!!!!


Åhh vad stolt jag var!!!!! :)


Utvärdering:

ALLT SÅÅÅÅ BRAAAAAAA!!!!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette - 16 april 2012 06:57

Dottern är med pojkvännen och familj på Cypern under påsklovet. Mmm vissa har det bra   nä det unnar jag henne. Men något Cypern väder var det INTE i lör... oj oj. Det hade ju fullkomligt VRÄKT ner snö under fre kvällen och hela natten. Tung blöt s...

Av Annette - 15 april 2012 08:18

I fredags träffades träningsgruppen tidigt innan alla skulle till sina jobb, för att spåra. Vi hade inte sol men det var lagom varmt ute. Tyckte dock inte Susanne M som klagade på att det var kall. Jätte konstig med tanke på vilket tempo hon alltid...

Av Annette - 11 april 2012 20:53

På långfredagen så åkte jag ner till familjen i Norrköping och blev direkt magsjuk och feber  . Trist så det blev ingen  påskmat för mig, blev till att vara utan mat ha ha men kan ju vara bra. Tog mig hemåt på sönkvällen med riktigt högfeber så jag v...

Av Annette - 11 april 2012 20:34

Ibland är det ju inte lätt att få tiden att räcka till för allt. Men det gäller att passa på att smyga in träningen lite här och var. Nu är vi ju en träningsgrupp så det är oftast någon som är på med att påminna. Fjärren (som fortf har varit på när...

Av Annette - 10 april 2012 17:39

I början på feb, precis efter att vi fått första priset i Lyd klass II, så åkte vi iväg (med 3 av kompisarna från träningsgruppen, Susanne H med schäfern Kaize: Han är är drygt 3 år och har ett första pris i Lyd klass I.  : (måste även sä...

Ovido - Quiz & Flashcards