Frizbie - en Rottistjejs vardag

Alla inlägg under augusti 2010

Av Annette - 21 augusti 2010 11:29

Regn.. har igentligen inget emot det men vädrets makter var inte med Kaiser (min ena träningskompis) när det skulle tränas i ons. Men har ju en ganska envis matte som börjar känna att uppfödar Gittan ligger på lite om - Näääär ska ni tävla? är det inte dags snart?? hm Matte får något stressat över sig då   ..


Först lades det 2 spår i skogen vid klubben. Sen ut på plan för lite lydnad.

Matte hade en plan på att träna stående men jag hade ju det där med snabba läggande i minnet (det kände matte att det var onödigt att ta när det nu vräkte ner och det var så blött..? TÖNT) Så när hon tydilgt och klart sa stå då ni.. då slängde jag mig ner i backen så det SMALL så fort så blixten är långsam om man jämför.. , tokigt sa matte och såg lite snopen ut, då testar vi igen,, ja men jag passade på att göra 3 apsnabba lägganden i rad.. innan matte började om och lade till ett tydligt dubbelkommando samtidigt som -stå så då jaa vad fasen då fattade jag. Vi körde en stund med det tills hon var nöjd.

Linförighet blev korta marcher som var riktigt bra, förflyttningarna vid sidan går bättre o bättre men behövs mer träning för att få till snyggt.

Hopp över hinder: har inga problem att hoppa, eller komma in vid sidan, det har varit sättandet på andra sidan som ibland går lite långsamt, idag mycket bättre.

Aporteringen: Idag lade matte ut den, skickade mig och när jag greppade den sprang hon järnet tills jag var i fatt då tog hon den.. duuktig jag!

Budföringen: Gick som en dans idag.


Sen var det då dags för spåret som legat 1.5 tim i hällregn.. hm..

Tog upp det direkt (snett påsläpp) tuffade på till första pinnen inga problem. Sen slog jag av på takten lite, var inte tveksam men liiite långsam, och några utsvävningar för att sedan plocka upp det igen, alla vinklar togs jättefint och alla pinnar plockades tydigt, slutet av spåret kom motorn på och det gick betydligt fortare. Summa= mycket mycket svårare i regn.. Men ganska kul fick ju matte TOTALT GENOMBLÖT!!

Frissan

Av Annette - 21 augusti 2010 11:12

Halloj!

Har en matte som gillar hösten... då ska man "ta tag" i små mycket saker.. inget fel med det men.. allt på en gång?? Blir det bra? Ja ja.. har ju bara haft denna matte i drygt ett år...(hela mitt liv igentligen   ).

Vi har ju lite träningskompisar, boxern Ambra känner ni ju, men vi tränar även med en schäferkille som heter Kaiser.

Förra lördagen så skulle det då "tas tag i träningen".

Vi mötte upp Kaiser o Ambra på klubben. Det blev lite planerings prat först.. inte så kul om jag får säga min mening. Jag menar äääntligen har man då kommit till klubben.. men då ska det pratas (dessa tre mattar ska fixa med träningstävlingar så det var datum o lite som spikades).

Det jag o min matte tränade på denna gång var:

snabba lägganden ( gick riktigt bra, det togs ju lite tips av uppfödar Gittan sist, med dubbla tennisbollar mycket bra).

Framförgående repetion med bocken o godis längre fram, den kan jag nu. Så nu får det bli lite även utan den nästa gång.

Aporteringen: dagens övning blev den som vi praktiserade när vi var på kurs hos Kent Svartberg. sitta, lägga ut apportbocken snett åt sidan, matte går iväg, säger aport, när jag greppar den och kommer springer hon som fasen o sen kastar bollen.. gick bra. Greppade direkt och hårt, sprang fort, bytte till boll kom.

Platsliggning: gick bra låg kvar lugnt (ingen match..)

Budföring: (här kom även en annan matte Ylva med sin schäfertik o joinade). Jag skickades på denna nya matte, sprang fort dit, satte mig (dock lite snett för Ylva böjde sig lite över mig) sen var jag inte lika snabb tillbaka utan Ylva fick upprepa -march 2 gr, men då satte matte av några steg o då kom jag som ett skott. Andra gången mkt bättre då skippades ingången på tb vägen och boll slängdes istället.


Efter lyd så körde vi en kort träning på uppletande rutan, 2 skick och på saker hittades direkt. Kul det där!

Frissan


Ovido - Quiz & Flashcards